دومین جشنواره سرود فجر بسیج خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت  رونمایی از ۸ بازی قرآنی در مشهد (۳ مرداد ۱۴۰۳) گریم غافلگیرکننده «سارا بهرامی» در یک نمایش + عکس برگزیدگان دومین کنگره استانی زنان تاثیرگذار معرفی شدند (۳ مرداد ۱۴۰۳) نقش با ترکیبی از رنگ، خط و شعر | گزارشی از نمایشگاه «الواح» در نگارخانه رادین ثبت امید و زندگی در دل جنگ و آوارگی گزارشگران تهی دست! از فرمانروایان ایرانی آناتولی چه می‌دانیم؟ برگزاری کنگره «بانوان تأثیرگذار» گامی در راستای معرفی بانوی مسلمان ایرانی است استاندار خراسان‌رضوی: برای تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی به خانواده تراز نیاز داریم «داستان یک شوالیه» هیث لجر روی صحنه تئاتر می‌رود اختتامیه دومین کنگره استانی «بانوان تأثیرگذار» در مشهد برگزار شد (۳ مرداد ۱۴۰۳) | فعالیت ۸ هزار زن تأثیرگذار در خراسان‌رضوی عکس‌های دیده‌نشده از سعید راد مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر «سعید راد» با حضور هنرمندان (۳ مرداد ۱۴۰۳) + عکس و فیلم
سرخط خبرها

یادی از نگارگر فقید ایرانی، حسین بهزاد | پیام آوری افسونگر از مشرق زمین داستان سرا

  • کد خبر: ۱۲۹۴۰۱
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
یادی از نگارگر فقید ایرانی، حسین بهزاد | پیام آوری افسونگر از مشرق زمین داستان سرا
حسین بهزاد، نگارگر مطرح ایرانی است که هجده سالگی برای خودش کارگاه مستقلی دست وپا کرد و به بازخلق آثار قدما پرداخت.

آزاده چشمه سنگی | شهرآرانیوز؛ حسین بهزاد از همان قلمدانی‌هایی که زمانی با دست‌های کوچک هفت سالگی اش ساخته بود، روزی قلم برداشت و پایش را از عرصه هنر موروثی آباواجدادی اش یعنی قلمدان سازی بیرون کشید و وارد دریای بی انتهای نقاشی شد؛ دنیایی که آرام وقرارش را درمیان رنگ‌ها و خطوط باریک مینیاتور می‌دید. بیماری وبا که پدر و استادش را هم زمان از او گرفت، حسین نوجوان را با دنیای تنگدستی و تنهایی روبه رو کرد.

اما دشواری راه، او را طوری مستقل و صبور پرورش داد که در هجده سالگی توانست برای خودش کارگاه مستقلی دست وپا کند؛ کارگاهی که در آن بیش از اینکه به خلق آثار بدیع مشغول باشد، به بازخلق آثار قدما می‌پرداخت. اما زمانی که سرنوشت، موسیو رابینو، باستان شناس فرانسوی را بر سر راهش قرار داد، دریچه تازه‌ای از زندگی حرفه‌ای برابر دیدگان پرشور او گشود. موسیو رابینو که دست بهزاد را گرفت و با خود به اروپا برد، برای نخستین بار او را با آثار قدیمی و ماندگار در موزه‌های لوور و گیمه و ورسای آشنا کرد. در همان جا مشغول به کار شد و مطالعه را هم زمان ادامه داد.

این برش از زندگی حسین بهزاد، همان نقطه عطفی بود که باعث شد خودش را طور دیگری بشناسد. توانایی هایش را کشف و شیوه خاص خودش را در زمینه مینیاتور پیدا کند؛ شیوه‌ای که روش‌های مرسوم قدیمی را شکست و هنر ایرانی را با نگاهی نو به نقاشی روز جهان، بازآفرینی کرد. حالا تابلو‌های مرسوم در قطع کوچک، جای خود را به تابلو‌های بزرگ تری داده بودند. چهره‌ها و آداب ورسوم که همگی رنگ وبوی فرهنگ مغولی داشتند، به زیبایی ایرانیزه شدند. تعداد شخصیت‌ها در تابلو‌ها کم شد و به جای تعدد افراد در تابلو، احساسات درونی آن‌ها به تصویر کشیده شد.

حسین بهزاد از اروپا که برگشت، کار‌های تجاری را کنار گذاشت و مشغول خلق آثار بی نظیری همچون فتح بابل و ایوان مداین و شب قدر حافظ شد. حسین بهزاد در خانه ای، آثارش را خلق می‌کرد که محل آمدوشد چهره‌هایی نظیر بدیع الزمان فروزانفر و میرزاده عشقی و ملک الشعرای بهار بود. خانه‌ای که بنا به وصیتش، تبدیل به آموزشگاه نقاشی شد و آن را درحالی به سوی خانه ابد‌ی اش ترک می‌کرد که در هفتادوچهارسالگی بیش از ۴۰۰ اثر هنری خلق کرده بود و ۱۷ نمایشگاه در داخل و خارج کشور به نمایش گذاشته بود.

کاخ کرباسی در مجموعه سعدآباد، حالا چیزی قریب به ۲۸۹ اثر از آثار حسین بهزاد را در خود جای داده است؛ آثاری که ژان کوکتو، هنرمند فرانسوی، خالق آن‌ها را «پیغمبری افسونگر از مشرق زمین داستان سرا» لقب داد و امضای ایران را بر سبک آثار مینیاتوری کشور، ماندگار کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->